همه چیز درباره سیمان 2

همه چیز درباره سیمان 2

همه چیز درباره سیمان 2

سیمان های هیدرولیکی

هیدرولیک و یا غیر هیدرولیک بودن، پارامتری به منظور بررسی و تعیین میزان سخت شوندگی انواع سیمان است. سیمان هیدرولیک از ترکیب و مخلوط سیمان پرتلند، سیمان آلومینات کلسیم، دانه های سیلیکا و برخی از ترکیبات دیگر تهیه و در دو طیف رنگی خاکستری و طوسی در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد.  سیمان هیدرولیک دارای خاصیت سخت شوندگی سریع و مقاومت بسیار زیاد در برابر رطوبت و آب بوده و از انواع مصالح پرکاربرد در تولید بتن آماده و پیشبرد پروژه هایی با زمان کمتر از معمول به شمار می آید. به شکل کلی می‌توان گفت که مهمترین ویژگی و خصیصه بارز در سیمانهای هیدرولیک، مقاومت و نفوذپذیری آنها در برابر آب و رطوبت است.

سیمان آمیخته 

سیمان آمیخته و یا ترکیبی، به نوعی از سیمان ساختمانی فرآوری شده در ترکیب با مواد معدنی خام، شیمیایی و یا گیاهی گفته میشود. تولید این نوع از سیمان در صنایع ساختمانی و عمرانی، تاثیر بسیار زیادی در صرفه‌جویی مصرف و قیمت مصالح ساختمانی داشته و به دلیل صرفه جویی و ملاحظات مصرف انرژی، از جایگاه ویژه ای در بحث حمایت از محیط زیست برخوردار می باشد. در انواع مختلف سیمان های آمیخته میتوان به سیمان پرتلند آهکی، سیمان پرتلند پوزولانی و برخی از انواع سیمان های پرتلند اشاره نمود.

سیمان سفید

یکی از انواع سیمان های گرانقیمت و پرکاربرد به منظور طراحی و ساخت بناهای مرتبط با اصول معماری و تولید سیمان سفید است که از ترکیب خاک رس، سنگ آهک، پودر سنگ، گچ و برخی از ترکیبات معدنی در کارخانجات بزرگ تولید کننده سیمان تشکیل میشود و به منظور تزیین و طراحی دکوراسیون های داخلی نما نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

سیمان های پرتلند رنگی

از ترکیب سیمان سفید با رنگدانه های معدنی تولید میشود. و از نظر مشخصات فنی، تفاوتی با سیمان سفید نخواهد داشت. این نوع از سیمان پرتلند ای بیشتر کاربرد تزئینی و دکوراتیو داشته و با مقامات تبلیغاتی به بازار عرضه میگردد.

سیمان پرتلند پوزولانی

سیمان پوزولانی از جمله سیمان های بسیار مقاوم و پرمصرف در فضاهای مرتبط با مواد شیمیایی، اسیدی و خورنده است. استفاده از این نوع سیمان دائماً در حال گسترش است. سازه های دریایی، کانال های فاضلاب، سدهای آبی و پل های بزرگ و اصلی ترین سازه های کاندید ساخت با سیمان پوزولانی به شمار می آیند.

سیمان پوزولانی حاوی بین 45٪ تا 64٪ کلینکر سیمان پرتلند، 36-55٪ مواد پوزولانی و 0-5٪ مواد تشکیل دهنده اضافی جزئی را شامل میشود. سیمان پوزولانی معمولاً حاوی حدود 45٪ خاکستر بادی سیلیسی (V) است. و دارای کلاس 32،5 با مقاومت اولیه طبیعی (N) است. این سیمان همچنین یک سیمان با درجه حرارت کم (LH) مجاز است. سیمان پوزولانی با ترکیب و مخلوط کردن ترکیبات مختلف برای تولید یک محصول همگن تولید می شود.

سیمان های ویژه با عملکرد ویژه

علاوه بر این، برخی از سیمان های مخلوط دارای ویژگی های عملکرد ویژه ای هستند که با آزمایش اضافی تأیید میشوند. این نوع سیمان ها با حروف داخل پرانتز به دنبال نوع سیمان تعیین می شوند. به عنوان مثال Type IP (MS) یک سیمان پورتلند-پوزولان با خواص مقاومت در برابر سولفات متوسط است. سایر خواص ویژه توسط (HS) برای مقاومت به سولفات بالا تعیین شده است. (A)برای سیمان های هوا گیر (MH) برای حرارت متوسط آبرسانی ؛ و (LH) برای حرارت کم هیدراتاسیون. برای جزئیات بیشتر به ASTM C595 مراجعه کنید.

استاندارد ASTM C1157 با توجه به صنعت برای مشخصات مبتنی بر عملکرد، سیمان ها را با ویژگی های عملکرد آنها توصیف می کند.

  1. GU برای استفاده عمومی HE مقاومت اولیه بسیار بالا
  2. MS مقاومت متوسط در برابر سولفا
  3. HS مقاومت بسیار بالا
  4. MH حرارت هیدراتاسیون متوسط
  5.  LH دارای با درجه حرارت کم

منبع:ویرگول

واحد روابط عمومی جهاد بتن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید