دوره های آموزشی تخصصی بتن

دوره های آموزشی تخصصی بتن


دوره های آموزشی بتن

دوره های آموزشی بتن _ دوره های بتن به نمونه تمرینی به صورت یک دوره عملی و آموزشی مربوط به صنعت بتن و ساخت و سازها است. این دوره ها به افراد علاقه‌مند به حوزه بتن و ساخت و سازها، از جمله مهندسان، معماران، پیمانکاران و دانشجویان مرتبط، ارائه می‌شود.
کلاس های تئوری و عملی که از طریق آنها شرکت کنندگان با موضوعات مختلف مانند خواص بتن، طراحی سازه های بتنی، روش های ساخت بتن و مدیریت پروژه های بتنی آشنا می‌شوند.
شرکت کنندگان در این دوره ها فرصت خواهند داشت تا از طریق کاربرد عملی مفاهیمی که یاد می‌گیرند، تجربه مستقیمی از فرآیند ساخت سازه های بتنی کسب کنند. این شامل کار با مواد بتنی، انجام آزمایشات بتن، طراحی و ساخت قالب های بتنی، میلگردها و پیوندها، روش های ریز مهندسی بتن و نحوه بررسی و کنترل کیفیت سازه های بتنی می‌شود.
با شرکت در دوره های بتن به نمونه تمرینی، شرکت کنندگان می‌توانند مهارت های عملی و تئوری مربوط به صنعت بتن و ساخت و سازهای بتنی را بهبود داده و ارتباط بیشتری با حرفه ای های این صنعت برقرار کنند. این دوره ها می‌توانند به شرکت کنندگان کمک کنند تا در طراحی و اجرای بهتر و کیفیت بالاتر سازه های بتنی فعالیت کنند.

دوره های آموزش ترکیبی

دوره های آموزش ترکیبی، تعلیم و مهارت های تکنیکی و کاربردی کارگاهی انجمن ACI، در نوزده سطح و بر اساس استاندارد های بین المللی موسسه آزمایشات استاندارد مواد و مصالح امریکا (ASTM)، انجمن حمل و نقل و بزرگراه های ایالتی امریکا (AASHTO) و انجمن بتن های آماده امریکا (NRMCA) تعریف و طراحی شده است. که با توجه به کارایی و اثر بخشی آن در جهت کمک به ارتقای سطح دانش نظری و مهارت های فنی مهندسی کاربردی و اشائه فرهنگ رفتاری، کاربردی مهندسان، مشاوران، پیمانکاران و دانشجویان کشور با اعطای گواهینامه آموزش عالی آزاد مورد تایید وزارت علوم، فناوری و تحقیقات، توسط مرکز تحقیقات بتن (متب) به عنوان تنها مجری برنامه های فنی مهندسی، آموزشی و پژوهشی انجمن بتن امریکا (ACI) – شاخه ایران و انجمن بتن آماده امریکا (NRMCA) برگزار میشود.

انجمن بین المللی بتن(ACI) يكی از معتبرترين انجمن های پژوهشی علمی، فنی، مهندسی و آموزشی در جهان است كه در سال 1904 در آمريكا تاسيس گرديد. اين انجمن غيرانتفاعی و غیر دولتی كه بیش از يكصد سال از عمر خود را سپری كرده است با هدف آموزش حرفه ای، فنی و مهندسی، پژوهش‌های علمی، توسعه دانش، آیین نامه های ساخت و ساز بتنی و تدوین استاندارهای مرتبط به طراحی و اجرای سازه های بتنی، مواد، مصالح و بتن در سطح جهان فعاليت می كند. با گذشت زمان این انجمن بعلت كوشش‌های علمی و آموزشی فراوان موثر و کارا مورد توجه جوامع مهندسی عمران در كشورهای مختلف سرتاسر جهان قرار گرفت و اين جوامع بر آن شدند تا شاخه ای از اين انجمن را در كشورهای خود ايجاد نمايند و در نهایت اين تلاش‌ها به جايی رسيد كه هم اكنون انجمن ACI در جهان 100 شاخه در جهان و شاخه ایرانی آن با بیش از 7000 عضو حقیقی، حقوقی، دانشجویی و افتخاری در ایران فعالیت می‌نماید.

انجمن بین المللی بتن(ACI) – شاخه ایران

انجمن بین المللی بتن ACI – شاخه ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از جانب ACI بین الملل به رسمیت شناخته شد. بعلت مشکلات موجود تا سال 1374 غیر فعال و فعالیت جدید خود را با همکاری تعدادی از اساتید محترم دانشگاه ‌ها و رهبران صنایع مختلف کشور از سال 1374 آغاز نمود و در اساس نامه رسمی و مصوب شده مرکز تحقیقات بتن(متب) با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد تایید در اداره ثبت شرکت ها‌ به ثبت رسید.

از آنجاییکه هدف این انجمن ارتقای دانایی، پژوهش های علمی، تحقیقات کاربردی، تهیه و ترویج استاندارهای طراحی، اجرا و نگهداری سازه های بتنی و آموزش ترکیبی و یادگیری فعال مهندسان، تکنسین ها و دست اندرکاران صنعت بتن، ساخت و ساز بتنی در خدمت توسعه پایدار ملی بوده است. این شاخه با تدوین برنامه های مناسب و اجرای آنها مهندسی عمران و بالاخص بتن در کشور ایفا نماید. حجم فعالیت های گسترده انجمن(ACI) شاخه ایران به اندازه ای بوده است که این شاخه برجسته (Outstanding Chapter) و در سالهای 2001 تا 2017 بطور متوالی به دریافت جایزه شاخه عالی(ACI Iran Excellent Chapter) را بخود اختصاص داده است و فعال‌ترین شاخه و دومین از نظر تعداد بعد از کشور هندوستان می‌باشد.

وبینارهای آموزشی انجمن بین المللی بتن (ACI) و مرکز تحقیقات بتن (متب):

کلمه وبينار ترکيب دو کلمه «وب» و «سمينار» است و به معناي يک ارائه، تدريس و کارگاه آموزشی است که از طريق وب ارائه مي شود. وبينارها هم به صورت يک طرفه ارائه می شوند به اين معني که فقط استاد يا مدرس مطالب خود را بيان می کند و دانشجويان و شرکت کنندگان مطالب را مي بينند و مي شنوند. بخش ديگر وبينارها به صورت تعاملي برگزار می شوند؛ يعنی دانشجويان و شرکت کنندگان نيز می توانند سوال بپرسند، نظر بدهند، بخشي از مطالب را ارائه کنند.

کنفرانس های آموزشی تخصصی بتن

کنفرانس های کوتاه معمولا مجموعه ای از سخنرانی های کوتاه را شامل می شود (حداکثر 20 دقیقه) که در آن سخنران درباره موضوعی مرتبط با تکنولوژی بتن، دستاوردهای نوین دنیای بتن، مشکلات اجرایی و راه حل های پیشنهادی، روش صحیح استفاده و کاربرد افزودنی های بتن و … دیدگاه های خود را در اختیار بینندگان قرار می دهد. این سخنرانی ها طوری طراحی شده که بدون اینکه بیننده را خسته نماید، نظر آنها را به مطلب مورد نظر جلب کرده و آنها را با مطلب آشنا می نماید.

وبینار های آموزشی تخصصی بتن

وبینار های آموزشی نسخه بلندتر کنفرانس های کوتاه می باشد (حداکثر 2 ساعت) و به گونه ای طراحی شده که در آن تجربه آموزشی عمیق تر و دوطرفه ای را برای شرکت کننده فراهم آورد. این وبینار ها در مورد مسایل مختلف برگذار شده و سعی بر آن خواهد بود که طیف گسترده ای از مطالب آموزشی در زمینه های بتن و … را در بر داشته باشد.

سمینار های آموزشی تخصصی بتن

سمینار های آموزشی در واقع از مهمترین رویداد های انجمن می باشد که برای اعضا و همینطور علاقمندان غیر عضو سازمان طراحی شده است. طول این سمینار ها معمولا یک روز یا بیشتر بوده و شامل کنفرانس، کارگاه های آموزشی، و غیره می باشد.

معرفی مرکز تحقیقات بتن

مرکز تحقیقات بتن “متب” با مجوز رسمی و قطعی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعتباری ملی و بین المللی به عنوان نماینده مرکز تحقیقات موسسه بین المللی بتن (ACI ConREF) و نیز دبیرخانه انجمن بین المللی بتن (ACI)- شاخه ایران، دبیرخانه کمیته های فنی متناظر سازمان جهانی استاندارد در بخش بتن، سازه های بتنی و سازه های پیشتنیده ISO TC71، دبیر تدوین استانداردهای ملی سازمان ملی استاندارد ایران، نماینده موسسه بین المللی هنر معماری کناستراکشن در ایران(IranCanstruction) و موسس انجمن علمی”مهندسی بتن و سازه های بتنی ایران” و موسس نشریه علمی پژوهشی”بتن و سازهه ای بتنی” و “مجله تکنولوژی بتن”، و همچنین آزمایشگاه همکار سازمان ملی استاندارد ایران میباشد. شایان ذکر است که شاخه ایران به عنوان یکی از شاخه های برجسته از طرف انجمن بین المللی بتن(ACI) به لوح برجسته جهان نایل آمده است.

ACI دارای 500 كميته علمی و پژوهشی است كه هر كدام از اين كميته ها به بررسی و تدوين استاندارد در زمينه يكی از موضوعات مرتبط با بتن مي پردازند برای مثال كميته 212 به بررسی و پژوهش پيرامون افزودنی‌های بتن و كميته 515 به بررسی و پژوهش پيرامون روشهای محافظت از بتن می پردازد.
انجمن ACI همچنين هر ماه اقدام به انتشار نشريه بين المللي بتن (Concrete International)، ژورنالهای مواد و مصالح، ژورنال سازه ای، مجموعه 5 جلدی مرجع (ACI manual of concrete practice) خبرنامه و ويژه نامه هاي مختلف می نمايد. ACI همچنين هر ساله در آمريكا اقدام به برگزاری دوهمايش در بهار و پائيز می نمايد كه در اين همايش ها برنامه های مختلفي چون ارائه مقالات علمی و كاربردی، بررسی دستاوردهای يكساله كميته ها و تدوين و تصويب آنها، برگزاری مسابقات دانشجويی در زمينه تكنولوژی بتن و برگزاری نشست مشترك بين مديران و نمايندگان صنعت و اساتيد دانشگاه اجراء مي گردد. انجمن ACI همچنين هر ساله كنفرانسهای علمی بين المللی و ميزگردهای منطقه ای را در سطح جهان برگزار می نمايد كه در آنها، ضمن ارائه مقالات علمی متنوع به بررسی مشكلات و مسائل شاخه های انجمن در منطقه می پردازد.

دوره های آموزشی بتن

همچنین مرکز تحقیقات بتن طی سال های گذشته فعالیت های چشمگیری از خود نشان داده است و به عنوان موسسه پژوهشی برتر منتخب کشور به دریافت لوح سپاس از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نائل آمده است. و به دنبال مطالعات و بررسی های مستمرخود در حوزه طرح جامع استراتژی بتن ایران در سال ۱۳۸۰، لزوم تدوین و تهیه سند چشم انداز ۲۰ ساله بتن و صنعت خطیرکشور را درک کرده و تا به امروز در راه مدیریت اجرای آن کوشیده است.

مرکز تحقیقات بتن در حوزه فعالیت های پژوهشی کاربردی و آزمایشگاهی و بهره گیری از تجارب خود کارنامه درخشانی دارد که از جمله آنها میتوان به دستاوردهای تجارب بازسازی مناطق زلزله زده قزوین، نور و کجور و شهر بم پس از زلزله با برقراری ۸ آزمایشگاه در خصوص کنترل کیفیت بتن، مواد و مصالح و مکانیک خاک کارگاه های تخصصی، قالب بندی، آرماتور بندی، تعمیرات و مقاوم سازی، جوش واتراستاپ، آب بندی سازه های بتنی و آزمایشات غیر مخرب، پتروگرافی بتن، میکروالکترا اسکنینگ بتن و مطالعات میکرو و نانو استراکچر بتن اشاره کرد.

مرکز تحقیقات بتن و موسسه آموزش عالی آریا اخیرا با دریافت مجوز نمایندگی استفاده از متون منیولهای علمی موسسه بعنوان مطالب درسی و ارائه دوره‏ های آموزشی آیین نامه های ساخت و ساز بتنی، ترجمه، چاپ و انتشار کتب این موسسه بین المللی بتن را در کشورهای فارسی زبان نایل گردیده است.

مرکز تحقیقات بتن با مجوز شماره (۴۰۷۷۱/۳) از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مقاطع کارشناسی ارشد (M.Sc) و دکتری (Ph.D) پژوهش محور فنی و مهندسی رشته عمران از طریق سازمان سنجش آموزش کشور دانشجو می پذیرد، و نیز با ابراز حمایت و پشتیبانی مجدد از مرکز به اعطای مشارکت با دانشگاه علوم توسعه پایدار آریا گردیده که واحد مرکز تحقیقات بتن دانشگاه علوم و توسعه پایدار آریا همزمان با افتتاحیه پانزدهمین کنفرانس بتن و زلزله، با حضور نماینده محترم معاونت پژوهشی وزارت علوم در روز ۵ دیماه ۱۳۹۱ به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله با شکوه خاصی با یک حرکت نمادین تاسیس گردید.

این مرکز پیروی فعالیت‏ های چشمگیر ملی و بین المللی خود در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به دریافت لوح برجسته ترین واحد در سطح جهان و نیز در سال ۲۰۱۱ رئیس مرکز به دریافت بالاترین لوح تقدیر ACI FELOWSHIP از موسسه بین المللی بتن امریکا (ACI) نایل آمده است.

شورای توسعه استراتژی بتن ایران “شتابا”

شورای توسعه استراتژی مرکز (SDC) با همکاری و مشارکت رهبران صنعت بتن، تولیدکننده ها، کارفرمایان، مصرف کننده ها و متکی بردانش و توانایی های نیروی فکری محققان برجسته دانشگرای خردورز، خلاق و انعطاف پذیر به عنوان محور اصلی دوران فرا صنعتی برای ارتقای دانش تئوری، دانش مهارت های فنی کاربردی و دانش درک مفهوم فرآیند کل کار و تخصیص بورسیه پژوهشی و آموزشی به کارشناسان ارشد و دکترا در زمینه های گسترش علم، تحقیقات کاربردی، نوآوری تکنولوژی همگرایی می نماید.

. منبع: مرکز تحقیقات بتن

. گردآوری: ژیلا یوسفی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید