همه چیز درباره سیمان 1

همه چیز درباره سیمان 1

همه چیز درباره سیمان 1_سیمان ماده ای چسبنده که برای ترکیب مصالح و ساخت بتن از آن به فراوانی در ساخت و ساز استفاده میشود.

سیمان را میتوان از مواد مختلفی تهیه کرد، اما به تنهایی قابل استفاده نیست. در حقیقت، سیمان رومی با آهک سوخته، خاکستر آتشفشانی و مکمل های آجر خرد شده درست می شود. سیمان به خاطر خاصیت چسبندگی محبوب نیست بلکه قیمت آن نیز بسیار مناسب است و یکی از کم هزینه ترین مواد در سراسر جهان است.

تفاوت سیمان با کلینکر

سیمان در برابر حرارت از خود واکنش نشان می دهد. به ماده بدست امده کلینکر می گویند. بسیاری از افراد کلینکر را با سیمان اشتباه می گیرند. اما این دو ماده مشابه نیستند. کارخانه های تولید کننده سیمان، کلینکر را برای تولید سیمان در مناطقی که مواد خام اولیه کمیاب اند و یا موجود نمیباشند خریداری میکنند.

فرآوری تولید سیمان

به شکل کلی سنگ آهک، خاک مارون و بوکسیت، مهمترین و اصلی ترین ترکیبات(مواد اولیه) سازنده سیمان در کارخانجات تولیدکننده این محصول به شمار می آیند. تمامی ترکیبات و مواد که از معادن مختلف در سراسر کشور استخراج گردیده. در نسبت‌های مشخصی مانند الگوی زیر، با یکدیگر ترکیب میشود.

  1. خاک مارون با نسبت ۶۰ الی ۶۵ درصدشش
  2. سنگ آهک با نسبت ۳۰ الی ۳۵ درصد
  3. بوکسیت با نسبت یک و نیم درصد

مخلوط حاصل از ترکیب سه ماده اولیه را با استفاده از دستگاه خردکن به شکل خاک درآورده و در انبار ذخیره خواهند نمود. در این مرحله از ساخت سیمان، میزان مشخصی از سنگ آهن رابطه ترکیب خاکی شکل افزوده و پودری نرم تهیه خواهد شد. در مرحله بعد، نوبت این پودر اخذ شده و ترکیب به کوره های پخت و فرآوری سیمان انتقال داده خواهد شد ترکیب خارج شده از کوره بلافاصله سرد شده و کلینکر را تشکیل خواهد داد.

 

تشکیل کلینکر ( دانه های سبک گردش کل حاصل از سرد شدن مواد مذاب)، درآمد اصلی تولید انواع مختلف سیمان بوده و در بازارهای بزرگ ذخیره خواهند شد. در مرحله آخر کلینکر موجود در انبار، با توجه به نوع سیمان، با مواد مختلفی ترکیب شده و پس از یک مرحله آسیاب مجدد، مشکل سیمان قابل مصرف در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت سیمان تهیه شده در این مرحله پس از طی کردن تمامی آزمایشات کنترل کیفی، بسته بندی شده. و یا به شکل فله در بازار مصرف عرضه خواهد شد.

منبع: ویرگول

واحد روابط عمومی جهاد بتن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید