بتن مگر و موارد استفاده آن

بتن مگر و موارد استفاده آن

بتن مگر و موارد استفاده آن _ بتن مگر یا بتن پوششی که همان نظافت و بتن رگلاژ کف قالب‌بندی فونداسیون است. و در واقع یک بتن با عیار سیمان کم (بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم سیمان بر مترمکعب) است که به منظور آماده‌سازی بستر خاکبرداری شده برای آرماتوربندی و صفحه گذاری اجرا می‌گردد.

بتن مگر چیست؟

در این نوع بتن نسبت سنگدانه به سیمان بیشتراست. بنابراین در این نوع بتن مقدار کمی خمیر برای روانکاری در هر سطح برای تحرک سنگدانه ها را در مخلوط محدود می کند.
که به منظور ایجاد یک سطح یکنواخت برای پایه بتنی عمل می کند. همچنین به جلوگیری از تماس مستقیم بتن پی با خاک کمک می کند. این گزینه خوبی برای ارائه یک کف مسطح برای مناطق ناهموار یا کثیف است.
از آنجایی که بتن مگر از مقدار کمی سیمان استفاده می کند، در زیر پرکننده ها یا پی ها استفاده می شود تا سازه از خاک محافظت شود. یک سطح بسیار مسطح که می توان نوع پی را روی آن گذاشت.
وحفاظت از فونداسیون در برابر حمله رطوبت و مواد شیمیایی در خاک با قرار دادن لایه ای از بتن مگر بین سازه و خاک یک کاربرد گسترده است.

مزایا بتن مگر

1. وظیفه اصلی بتن مگر فراهم آوردن سطحی یکنواخت برای اجرای فونداسیون است.
2. از تماس مستقیم بتن پی با خاک جلوگیری می کند.
3. جلوگیری از جذب آب بتن با خاک.
4. همچنین برای ایجاد یک سطح تراز استفاده می شود، جایی که می توان پایه اصلی (کلک، ایزوله یا هر نوع دیگری) را گذاشت.
5. هدف دیگر محافظت از پی اصلی در برابر خاک زیرین است. زیرا رطوبت موجود در خاک یا سایر مواد شیمیایی مانند سولفات ها می تواند به بتن حمله کرده و آن را ضعیف کند.
6. پر کردن فضای خالی.
7. یک بستر بتنی جامد را تشکیل می دهد که در آن قرار دادن آرماتورهای فولادی برای کارهای فونداسیون به راحتی انجام می شود.

ویژگی های بتن مگر

مهم‌ترین ویژگی کم بودن عیار سیمان در آن است.
بدین معنی که میزان سیمان به کار رفته در آن در مقایسه با بتن سازه‌ای بسیار کم‌تر است.

بتنی با محتوای سیمان کمتر از حدود 10 درصد از کل محتویات را می توان بتن مگر نامید. هرچه نسبت سنگدانه به  سیمان  بیشتر باشد، بتن لاغرتر است. بنابراین در این نوع بتن، میزان خمیر کمتری برای روان‌کاری به ازای سطح سنگدانه‌ها در دسترس است. از این رو این تحرک سنگدانه در مخلوط را محدود می کند.

ویژگی های بتن غنی و معمولی

از آنجایی که بتن مگر از مقدار کمتری سیمان استفاده می کند، در پرکردن یا زیر پی ها استفاده می شود تا سازه از خاک محافظت شود.
تفاوت اصلی بین بتن مگر و PCC این است که چون مقایسه با محتوای آب موجود در آن سیمان کمتری دارد نسبت سیمان به آب کمتری دارد.

بتن معمولی دارای محتوای سیمانی بیش از 10 و کمتر از 15 ٪ است. یک بتن سیمانی ساده با نسبت مخلوط 1: 2: 4 بتن طبیعی با محتوای سیمان در حدود 14 ٪ است. که بیشتر در دوره اثبات مرطوب، R.C.C و اتمام کف استفاده می شود.

بتن غنی دارای محتوای سیمان بیش از 15٪ است. مخلوط P.C.C 1:1.5:3 نمونه ای از بتن غنی با محتوای سیمان 18 درصد است. این بتن برای ساخت اعضای سازه ای کوچک که می توانند بارهای سنگین تری را تحمل کنند استفاده می شود.

هدف اولیه بتن مگر، دادن سطحی یکنواخت به پی بتن و جلوگیری از تماس شفاف بتن پی با خاک است. پایه ها زیر بتن ناب ساخته می شوند. برای ایجاد یک کف صاف در زمین های ناهموار یا خاکی مفید است. بیشتر برای پر کردن یا زیر فونداسیون استفاده می شود. زیرا سیمان کمتری دارد و از زمین محافظت می کند.

اجرای بتن مگر

. اگر خاک برداری بیش از حد لازم انجام شود برای تراز کردن کف پی و پر کردن فضای خالی از بتن مگر استفاده می‌شود.
. قبل از اجرای بتن مگر خاک بستر باید مرطوب شود تا آب بتن جذب خاک نگردد و بتن پوک نشود.
. شفته آهک باید قبل از اجرای بتن مگر مرطوب شود تا آب بتن را جذب نکند.
. بتن مگر باید زمانی بر روی شفته آهک اجرا شود که مقاومت شفته به ۵/۱ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع رسیده باشد. (شفته آهکی زمانی به مقاومت ۵/۱ کیلوگرم بر متر مربع رسیده‌است که اثر کفش پس از راه رفتن بر روی آن باقی نماند).
. بتن مگر معمولاً توسط دستگاه‌های بتونیر کوچک ساخته می‌شود. دقت شود که بتن درون دستگاه حداقل دو دقیقه پس از اضافه کردن آب، به خوبی مخلوط شود و سپس مورد استفاده قرار بگیرد.
. بتن مگر معمولاً جهت پاکسازی کف و اجرای دقیق تر فاصله گذاری آرماتورها از کف اجرا می‌شود. بنابراین باید دقت شود که سطح تمام شده آن تمیز و یکنواخت باشد تا آرماتوربندی بهتر انجام شود.
. بعد از ریختن بتن مگر، بسته به دمای هوا، باید حدود ۱۰ ساعت سطح آن مرطوب نگه شود. بعد از گذشت یک روز می‌توان عملیات بعدی را شروع کرد.

اشتباه در بتن ریزی

پس از بتن‌ریزی و خشک شدن بتن، در قسمت‌هایی که اشتباه پیش امده می‌توانید از کتراک استفاده کنید. و قسمتهای اشتباه را برداشت کرد بدون ایجاد آلودگی صوتی.

 

برای آشنایی با مقالات مرتبط با بتن مانند مقاومت بتن، آسیب های بتن، ترمیم بتن،به سایت مراجعه فرمایید.

 

منبع . What Is Lean Concrete

گرداوری. روابط عمومی شرکت جهاد بتن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید