بلوغ بتن

بلوغ بتن چیست؟

بلوغ بتن چیست؟ _ این حسگرها (سنسورهای بلوغ بتن) به صورت بی سیم در بتن تعبیه می شوند. حسگرها طی ده سال گذشته به شکل گسترده ای برای کنترل دمای بتن مورد استفاده قرار گرفته‌اند. استفاده از داده‌های به دست آمده از سنسورها به منظور تعیین شاخص بلوغ بتن رواج زیادی یافته است.

مزیت استفاده از این سنسورها، خودکار بودن و استفاده آسان از آنها به دلیل عدم نیاز به سیم است. این سنسورها به صورت بی سیم تمام اطلاعات مورد نیاز را دریافت و تحلیل می‌کنند. علاوه بر آن می‌توانند به هر دستگاه تلفن همراه هوشمند متصل شده و داده‌ها را با سرعت بالا منتقل کنند.

روش های تعیین بلوغ بتن

روش تعیین شاخص بلوغ بتن روشی برای برآورد کردن مقاومت درجای بتن با استفاده از داده های آزمایشگاهی و داده های اندازه گیری شده محیطی است. این روش بر این پایه استوار است که اگر نمونه های یک مخلوط بتن معین دارای مقادیر مساوی از شاخص بلوغ باشند در نتیجه مقاومت بتن در تمامی آن ها یکسان خواهد بود.

روش‌های  بیشتر

روش‌هایی که بیشترین استفاده را در تهیه منحنی کالیبراسیون بتن برای تعیین شاخص بلوغ بتن دارند، به شرح زیر می‌باشند:

فاکتور دما و زمان (Temperature-Time factor(Nurse Saul)). این عامل مهم ترین و کارآمدترین و پر استفاده‌ترین روش در تعیین شاخص بلوغ است
سن معادل (Equivalent Age (Arrheninheus or Freiesleben-Hansen and Pedersen))
بلوغ وزنی هلندی (Dutch Weighted Maturity)
ویور (Weaver and Sadgrove)

دما و زمان

در روش دما و زمان که مهم ترین روش در تعیین شاخص بلوغ است، اندازه گیری دمای بتن ما را قادر می سازد بلوغ بتن را در هر زمان مشخص محاسبه نماییم. اما شاخص بلوغ بدون استفاده از منحنی کالیبراسیون هیچ چیزی را در مورد مقاومت بتن به ما نمی گوید. کالیبراسیون بتن توضیح می دهد که مقاومت بتن مربوطه برای هر سطح بلوغ بتن باید چگونه باشد. بدیهی است هر منحنی کالیبراسون برای هر طراحی مخلوط بتن منحصر به فرد است.

بلوغ بتن برای هر مخلوط بتن با استفاده از توابع مختلف بلوغ محاسبه می‌شود که این توابع براساس دما می‌باشند. بنابراین دما و سرعت عمل آوری بتن از اصول اصلی شاخص بلوغ بتن به شمار می روند.

به طور ساده می توان گفت وقتی بتن مخلوط می شود، یک واکنش شیمیایی گرمازا بین آب و سیمان اتفاق می افتد که باعث افزایش ناگهانی دما می شود. با افزایش دما، سرعت عمل آوری نیز افزایش می یابد.

تمام بتن‌ها از یک الگوی عمل آوری متداول پیروی می‌کنند، اما سرعت آن در انواع مختلف بتن متفاوت است. بلوغ بتن راهی برای تعیین و پذیرش این واریانس و اختلاف دمایی است.

در هنگام اجرای پروژه‌ها شرایط آب و هوایی و دیگر متغیرهای محیطی همیشه بر اساس انتظار ما پیش نمی‌روند. لازم است سنسورهای دمایی را داخل بتن تعبیه کنیم تا چنانچه دمای بتن به هر دلیلی به دمای مورد انتظار ما نرسید، بدانیم عمل آوری بتن کندتر از حد انتظار خواهد بود. این بدان معنی است که بتن در زمان پیش بینی شده به مقاومت مطلوب نخواهد رسید. در نتیجه این فرصت را داریم که بتن را با یک لایه عایق بپوشانیم تا دمای بتن را افزایش دهیم.

 

واحد روابط عمومی

.منبع سایت GIATEC

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید