انواع مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی


انواع مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی به متریال هایی گفته می شود که از آن ها در احداث سازه های مختلف استفاده می شود. در احداث یک بنا مصالح مختلفی به کار می روند که به صورت طبیعی یا مصنوعی و خام یا ترکیبی بوده و هر کدام دارای ویژگی های منحصر بفرد می باشند.

رایج ترین مصالحی که از قبل تا امروز مورد استفاده قرارگرفته اند و همچنان جایگاه خود را در صنعت معماری و ساختمان سازی حفظ نمودند چوب، سیمان ، فلز، آجر و بتن می باشند.

این متریال ها به دلیل مقاومت بسیار بالا و هزینه مقرون بصرفه در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در دنیای مدرن امروز مصالح ساختمانی نوین توسط صنعتگران تولید و به بازار عرضه می شوند که در مقایسه با مصالح قدیمی قابلیت ها و مزایای بی شماری دارند.

هر یک از این مصالح با توجه به مقاومت و کارایی خود در قسمت های مختلف ساختمان به کار می روند.

انواع مصالح بر اساس جنس

اگر بخواهیم مصالح ساختمانی را بر اساس جنس دسته بندی کنیم می توانیم به دو دسته مصالح مرکب و مصالح ساده اشاره نماییم.

  1. مصالح ساده به مصالح طبیعی یا مصنوعی می گویند که مواد تشکیل دهنده آن ها مشابه باشد. مصالحی نظیر شن، آجر، سیمان و بلوک جزء مصالح ساده به شمار می آیند.
  2. مصالح مرکب به مصالح طبیعی و یا مصنوعی می گویند که در تولید آن ها از چند متریال استفاده می گردد. انواع ملات، بتن و ایزوگام جزء مصالح مرکب هستند.

بر اساس نحوه تولید

هر کدام از مصالح ساختمانی به شیوه ای متفاوت تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند. اما در کل می توان گفت مصالح یا به صورت پیش ساخته و یا به شکل درجا در صنعت ساختمان تولید و استفاده می شوند.

 مصالح پیش ساخته

به مصالحی اطلاق می شود که در کارخانه یا کارگاه های مختلف تولید و سپس به محل اجرای پروژه منتقل و استفاده می گردند با استفاده از این نوع مصالح، هزینه های کلی پروژه و زمان اجرای آن کاهش می یابد. همچنین با کاهش میزان ضایعات ساخت و ساز، گامی موثر در جهت حفظ محیط زیست برداشته خواهد شد.

هر چند ممکن است این مصالح در برابر اعمال تغییرات از انعطاف پذیری لازم برخوردار نباشند. و مراحل اولیه طراحی و تولید آن ها زمان بر باشد. اما اهمیت و کارایی آن مثل قطعات بتنی پیش ساخته در ساخت و ساز را نمی توان نادیده گرفت.

. دال بتنی

. دیوارهای بتنی

. پانل های گچی

. کاشی و سرامیک

انواع بلوک و آجر از جمله مصالحی هستند که در کارخانه تولید و سپس در اختیار سازندگان قرار می گیرند.

 

برگرفته از شهر بتن

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید