آموزش کمک های اولیه

آموزش کمک های اولیه

آموزش کمک های اولیه_  اگر در حالی که از مکانی عبور می کنید مصدومی بر زمین افتاده باشد یا جلوی چشمان شما سانحه ای رخ دهد، شما چه خواهید کرد؟ مسلما اگر شما کسی باشید که آموزش کمک های اولیه را دیده باشد، می توانید در نقش یک فرشته نجات ظاهر شده و به او کمک کنید یادگیری کمک های اولیه برای تمامی افراد جامعه لازم و ضروری است و شما با استفاده از آموزش، یادگیری، تمرین و تکرار می توانید جان مصدوم را نجات داده و یا جلوگیری آسیب های بیشتر کرده ،و یا درد و رنج جسمی و روحی وی را کاهش داده و سبب افزایش بهبودی مصدوم شوید.

کمک‌های اولیه چیست؟

کمک‌های اولیه به مجموعه اقدامات و مراقبت‌های فوری که برای نجات جان مصدوم و یا برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت مصدوم که بلافاصله پس از وقوع حادثه و قبل از رسیدن اورژانس ،و نیروهای امدادی و رساندن به مراکز درمانی توسط یک شخص آموزش دیده بر روی شخص مصدوم صورت می‌گیرد گفته میشود.

این اقدامات می تواند شامل مواردی ساده مانند: پانسمان زخم و جراحت و یا مواردی مشکل تر نظیر انجام عملیات احیای قلبی – ریوی و… باشد.

هدف اصلی از این اقدامات عبارتنداز:

۱- جلوگیری از مرگ (زنده نگه‌داشتن جان مصدوم)

۲- پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت ضایعات، صدمات و عوارض بعدی

۳- کاهش درد و رنج مصدوم

این اقدامات می‌توانند شامل اقدامات جسمی یا روحی باشند.

چرا باید کمک های اولیه را یاد بگیریم؟

سانحه و حادثه زمان و مکان نمی‌شناسد و ممکن است در هر لحظه، همه‌جا و برای هر کسی اتفاق بیافتد. پس هر فردی امکان دارد به طور ناگهانی و غیرمنتظره برای کمک به خود و یا دیگران به مهارت‌های پزشکی و کمک‌های اولیه نیازمند باشد.

با هماهنگی های انجام شده ،و مساعدت مدیریت محترم شرکت جهادبتن برنامه آموزشی برای پرسنل شرکت جهاد بتن در تاریخ 1401/06/10 ساعت هشت و سی ودقیقه صبح پنج شنبه با حضور جناب آقای دکتر شهرام قربانی کارشناس آی سی یو آغاز شد.

آموزش با مشارکت داوطلبانه تعدادی از همکاران (آقایان علی حسن پور و داود میراشرف و …) به صورت میدانی و در محوطه باز انجام شد.

تجهیزات لازم در جعبه کمک های اولیه

1.بتادین سرم ضدعفونی کننده
2. پنبه، گاز استریل، باند نواری، باند سه گوش
3.الکل سفید
4.پماد جنتامایسین، پماد تتراسیکلین
5.تب سنج
6.سرنگ پلمپ شده
7.تخته آتل برای شکسته بندی‌های کوچک یا بزرگ
8.چسب زخم یا چسب
9.کبریت
10.حوله
11.قیچی جراحی یا قیچی بانداژ، انبرک یا موچین
12.آینه کوچک، سوت
13.دستکش استرلیزه
14.قرص تصفیه آب
15.نخ و سوزن بخیه

اقدامات مهم‌ امدادگر برای موارد زیر:

. مسمومیت
. بیهوشی و اغماء (کما)
. اشکالات تنفسی و خفگی
. مشکلات قلبی
. خونریزی خارجی و داخلی
. زخم‌ها
. گزیدگی
. شوک
. سوختگی
. برق گرفتگی
. گرمازدگی و سرمازدگی
. آفتاب سوختگی
. آسیب‌های چشمی (اشعه‌ها، اسیدها …)
. شکستگی و دررفتگی استخوان
. کوفتگی و ضرب‌دیدگی
. آسیب‌های ورزشی
. خودکشی‌ها و مشکلات شدید روحی

سرفصل های ارائه شده

1. تماس با اورژانس 115 در ایران . حفظ آرامش. تسلط و سرعت عمل و مهارت و آگاهی داشتن امدادگر.امدادگر باید محیط را بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که محل حادثه برای امدادگر و مصدوم امن است. و بررسی تعداد حادثه دیدگان احتمالی در محل حادثه.

2. مصدومان حوادث. در ابتدا بررسی علائم حیاتی از جمله داشتن تنفس و هشیار بودن مصدوم مورد تاکید قرار گرفت.

3. چگونگی باز کردن دهان و خارج ساختن اجسام خارجی یا خون لخته شده آموزش داده شد.
4. مصدومان گزیدگی (نیش مار و عقرب و …) از بالا گرفتن موضع گزیده شده (دست یا پا) خودداری و از سفت بستن موضع نیز خودداری و همزمان با اورژانس تماس گرفته شود.

5. مصدومان آتش سوزی و سوختگی . بررسی علائم حیاتی . دور کردن مصدوم از محدوده آتش. استفاده از آب خنک برای پایین آوردن دمای محل سوختگی و تماس با اورژانس.
6. راه های کمک به افرادی که دچار خفگی شده اند. در ابتدا بررسی علائم حیاتی از جمله داشتن تنفس. و اگر تنفس وجود نداشت چگونگی احیا از طریق ضربه زدن به قفسه سینه و تنفس مصنوعی آموزش داده شد.
7. گیر کردن اجسام در گلو. باز کردن دهان و چگونگی خارج کردن اجسام از دهان از طریق لمس گلو به انگشتان شصت و فشار ملایم به سمت دهان.
8. مقایله با شکستگی اعضای بدن. ثابت نگهداشتن بدن مصدوم و پرهیز از هرگونه حرکت و در صورت نیاز برای خارج کردن جسم خارجی با خون لخته شده به پهلو خواباندن مصدوم با مشارکت نفر ثالث.
9. کمک به بیماران دیابتی و فشارخون. بررسی هوشیاری بیمار و گذاشتن یک حبه کوچک قند در دهان بیمار (در صورت هوشیار نبودن) و در صورت هوشیار بودن دادن داروهای فرد. علائم فشار خون بالا و پایین هم توضیح داده شد.

 آموزش ساعت نه و سی دقیقه همراه با جلسه پرسش و پاسخ همکاران با مدرس خاتمه یافت
با آرزوی سلامتی برای تمامی عزیزان

. منابع انسانی مجید براتعلی

. روابط عمومی شرکت جهاد بتن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید