کرونا کی به ایران رسید؟

کرونا کی به ایران رسید؟

کرونا کی به ایران رسید؟ شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد. و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

 

در پی بحران دنیاگیری بیماری کروناویروس در نقاط مختلف جهان، دنیاگیری کروناویروس در ایران به‌صورت رسمی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد. هرچند به گفته برخی متخصصان از دی ماه بیمارانی با علائم کروناویروس به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که به علت نو پدید بودن بیماری مورد شناسایی قرار نگرفته‌اند و به گفته معاون وزیر، چون در مقطع اوج همه‌گیری بیماری آنفلوانزای H1N1 بود، نظام سلامت به اشتباه آن را آنفلوانزا تشخیص داده و دیر متوجه ورود بیماری می‌شود.

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت. در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده است. و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران. و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

.کرونا جهانی شد

 

در اواسط فوریهٔ ۲۰۲۰ ایران پس از چین به دومین نقطهٔ کانونی گسترش ویروس کرونا در جهان تبدیل شد. اولین مبتلایان به کرونا در کشورهای لبنان. بحرین. عراق. افغانستان. عمان. پاکستان. گرجستان. جمهوری آذربایجان. عربستان. استونی. نیوزیلند و مجارستان همگی افرادی هستند که طی سفر به ایران به این ویروس آلوده شده‌اند.

از ۳ اسفند ۱۳۹۸ وضعیت در ایران از سفید خارج و وارد وضعیت زرد شد. در ۸ اسفند مایک رایان مدیر اجرایی برنامهٔ فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران که در هفتهٔ گذشته فقط دو مورد ابتلا داشته‌است، امروز تا ۲۴۵ مورد آلودگی به کرونا را تأیید کرده‌است. به گفتهٔ رایان این بیماری بدون هیچ‌گونه شناسایی وارد ایران شده و ممکن است ابعاد آن بسیار بیشتر از چیزی باشد که می‌بینیم.

.اقدامات برای شیوع

همچنین ۴ اسفند رییس جمهوری که پیش از این به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را داده بود، با صدور حکم و ابلاغ جدیدی به وی ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به طور مستمر به وی گزارش دهد.

در ۹ اسفند، کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد شیب نمودار ابتلا به ویروس کرونا در روزهای آینده کماکان صعودی خواهد بود. روز چهارشنبه ۱۴ اسفند حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران گفت:شیوع ویروس جدید کرونا تقریباً تمامی استان‌های کشور را دربرگرفته است.

رهبر معظم انقلاب نیز ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ خطاب به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فرمان تشکیل قرارگاه بهداشتی و درمانی مقابله با کرونا را صادر کردند و «ستاد ملی مبارزه با کرونا» به ریاست رییس جمهوری از ۲۴ اسفند تشکیل شد.

پرونده پیش رو مجموعه اخبار و گزارش های خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره کرونا در ایران و جهان را از زمان شیوع تا ابعاد دیگر این بیماری در این پرونده دسته‌بندی و عرضه کرده است.

.منبع: ایرنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید