محرم کرونایی 99

محرم کرونایی 99


محرم کرونایی 99

محرم کرونایی 99 _امسال متفاوت ترین محرم بعد از سال شصت هجری است. محرمی که به واسطه کرونا شکل عزاداری و شیوه پخش نذری‌ها با سال‌های قبل متفاوت و رعایت دستورات بهداشتی بیش از گذشته در آن لازم است.

 پروتکل‌های بهداشتی

با وجود بیماری کرونا، بیشتر هیئت‌ها تلاش کردند تا عزاداری‌ها در فضای مجازی برای مردم پخش شود. و دسته دیگری از عزاداری‌ها در فضای منزل با حداقل افراد برگزار ‌شود. چرا که این بیماری اجازه کنار هم بودن و برپایی عزاداری‌های پرتعداد و پرشور همچون سال‌های قبل را نمی‌دهد. در روزهای کرونایی کنار هم بودن یعنی خطر افزایش بیماری و بیشتر شدن تعداد بیماران بستری، به همین دلیل مردم امسال با هم اما به دور از هم جلسات عزای سرور و سالار شهیدان را به پا می‌کنند. و در این بین رسانه‌های جمعی همچون تلویزیون، رادیو، فضای مجازی نقشی پررنگ در پخش این جلسات دارند.

هدفمند کردن نذورات

هدفمند کردن نذورات در جهت تأمین لوازم بهداشتی برای مردم کم بضاعت، مناطق کم برخوردار و وسایل مورد نیاز کادر درمانی، تهیه و توزیع مواد غذایی خشک و خام در راستای “رزمایش همدلی” و ” کمک مومنانه” و توجیه و تفهیم مسئولین و اعضای هیئت امنای مساجد و حسینیه‌ها نسبت به اجرای کامل دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا از مصادیق شعور حسینی در محرم ۹۹ است.

 در فضای بسته مراسم عزاداری برگزار نشود

چرا که در مکان‌هایی که امکان تهویه هوا وجود نداشته باشد شانس انتقال ویروس کرونا نیز بیشتر خواهد بود. فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود تا اگر فردی مبتلا به کرونا ویروس است و علامت ندارد باعث انتشار ویروس و بیماری نشود.

اگر فردی در فضای باز سرفه و عطسه کند، ذرات ویروس با احتمال کمتری نسبت به فضای بسته افراد دیگر را آلوده می‌کند، استنشاق هوایی که در فضای بسته وجود دارد و افراد زیادی آن هوا را نفس می‌کشند، خطرناک است. و در صورت سرفه و عطسه کردن افراد شانس انتقال ویروس کرونا به دیگران افزایش مییابد.

غذاهای نذری باید در ظروف یک بار مصرف و تمیز سرو شود. مسئولان هیئت‌ها از سلامت فردی که غذا را می‌کشد مطمئن باشند و آن فرد حتماً از ماسک و دستکش استفاده کند. از قاشق‌و بشقاب‌های یک بار مصرف استفاده شود و وسایل مشترک به هیچ عنوان استفاده نشود.
بیماری کرونا دوره نهفتگی دارد و احتمال دارد که در تماس با افراد ناقل بدون علامت قرار داشته باشیم. باید افراد از ماسک و دستکش استفاده کنند و مواد ضدعفونی کننده به همراه داشته باشند. نباید فراموش کنیم که افراد با بیماری زمینه‌ای زودتر از بقیه مبتلا و علامت‌دار می‌شوند، پس رعایت کنیم تا جان دیگران را به خطر نیندازیم.

 

ممنوعیت استفاده از نذری‌های خنک مانند شربت و آبمیوه

اگر فردی سرما خورده و یا بیمار است در مکان‌هایی که مراسم عزاداری برگزار می‌شود، شرکت نکند، ممکن است برخی افراد که ضعیف‌تر هستند با تعداد ویروس کمتری آلوده شوند پس رعایت کنیم تا دیگران بیمار نشوند، هر عطسه و سرفه حدود شش هزار قطره عفونی دارد و هر سرفه و عطسه حدود هشت متر آن طرف‌تر را آلوده می‌کند، اگر افراد زیر یک متر باهم صحبت کنند، بعد از پنج دقیقه آلوده خواهند شد.

بهتر است امسال نذری‌ها به سمت نذر سلامت و کمک به افراد نیازمند برود. در پخش غذای نذری هر چه وسایل کمتری استفاده شود، شانس انتقال ویروس کمتر خواهد بود و برپایی موکب‌های چای به علت تجمع افراد و استفاده از استکان و نعلبکی مشترک حتی اگر شسته شود، خطرناک است. و نباید برپا شوند.

غذای نذری باید پخته و گرم باشد. و استفاده از نذری‌های خنک مانند شربت، آبمیوه و بستنی جدا خودداری شود. و باید به قطع زنجیره انتقال کمک کنیم. چرا که افزایش موارد ابتلاء به کرونا ویروس نتایج خطرناکی را به دنبال دارد و فراموش نکنیم که کادر درمان خسته هستند.

.منبع: ایمنا

واحد روابط عمومی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید