عید سعید قربان


عید سعید قربان مبارک

.عید سعید قربان مبارک -عید قُربان (به عربی: عید الأضحی) آخرین مورد از دو عید اسلامی است. که هر ساله در سراسر جهان برگزار می‌شود. (دیگری عید فطر است) این روز عید ابراز تمایل ابراهیم برای قربانی کردن پسرش اسماعیل را به عنوان عملی پیروی شده از فرمان خدا ارج می نهد.

با این حال، قبل از اینکه ابراهیم پسرش را قربانی کند. خداوند بره ای فراهم کرد. تا به جای آن قربانی شود. به یادبود این مداخله خداوند، حیوانات به‌طور آیینی قربانی میشوند. یک سوم گوشت آنها توسط خانواده قربانی کننده مصرف میشود. در حالیکه بقیه آن بین فقرا و نیازمندان توزیع میشود.شیرینی و هدیه اهدا می‌شود. و خانواده بزرگ معمولاً مورد بازدید و استقبال قرار میگیرند.

.تاریخ عید قربان

در تقویم قمری اسلامی، عید قربان در روز دهم ماه ذیحجه قرار میگیرد. و چهار روز ادامه دارد. در تقویم بین‌المللی (میلادی) تاریخ‌ها از سال به سال دیگر متفاوت است و تقریباً ۱۱ روز زودتر از هر سال تغییر میکند.

عید قربان در کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است. و مسلمانان در این روز جشن میگیرند.

آنجا که فرمان حق برای ذبح اسماعیل صادر شد و ابراهیم آن بنده فرمان‌بردار خداوند آماده اجرای این فرمان شد و اسماعیل را به قربانگاه برد و کارد بر حلقومش نهاد، ولی ندایی رسید که‌ای ابراهیم از عهده این آزمون الهی برآمدی، دست نگه‌دار که فرمانبرداری خویش را به درستی اثبات کرده‌ای.
این روز، روز عید و خوشحالی و سرور است، زیرا علاوه بر این که بنده‌ای مخلص از آزمونی دشوار، سربلند بیرون آمد و بندگی خویش را در پیشگاه خدای بزرگ ثابت کرد. گروه عظیمی از بندگان مخلص خدا به او تأسی جسته، به زیارت‌خانه خدا می‌شتابند و مراسم منا و از جمله، قربانی را انجام میدهند.

.نامگذاری عید قربان

عید قربان را به «عید اضحی» نام گذاری کرده‌اند، چرا که «اضحی» جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب است. و هنگامی که خورشید بالا می‌آید (قبل از ظهر)، آن موقع را ضحی گویند.

.عید قربان با کرونا

هر چند شیوع جهانی ویروس کرونا بر مناسک حج امسال سایه افکنده و زائران ایرانی امسال از حضور در سرزمین وحی محروم هستند.اما تعداد اندک حجاج در این روز، به هنگام بالا آمدن آفتاب قربانی میکنند، به این ترتیب روز دهم ذی‌الحجه و قبل از ظهر را که عمل قربانی انجام میشود «عید اضحی» میگویند.

.قربانی در عید سعید قربان

عید قربان و قربانی کردن صرفاً برای حاجیانی که در سرزمین الهی حضور دارند، واجب است و برای کسانی که در کشور‌های مختلف زندگی میکنند، واجب نیست و امسال به دلیل شیوع کرونا به حجاج توصیه شده بجای قربانی، نذر احسان کنند.

.فلسفه عید قربان

فلسفه عید قربان، به مسلخ بردن شهوات نفسانی است. که باید آن را به قربانگاه ببریم و در پیشگاه معبود آن را از بین ببریم.

ما در نهم ذی‌الحجه، روز عرفه با خواندن دعای عرفه منسوب به دعای امام حسین (ع) به شناخت خود نزدیک‌تر میشویم. از خدا آمرزش طلب میکنیم. نفس و آمال دنیوی خود را قربانی کنیم و به خدای متعال نزدیکتر شویم.

.مجموعه جهادبتن،عید قربان را به تمامی مسلمانان جهان،همکاران و هموطنان عزیز تبریک و تعزیت میگوید.

 

.واحد روابط عمومی

.منبع خبرگزاری صدا وسیما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید