روز زمین پاک

روز زمین پاک


روز زمین پاک

روز زمین پاک _اگر نگاهی به تقویم بیاندازید می‌بینید که روز 2 اردیبهشت یا 22 آوریل به نام روز زمین نامگذاری شده‌است. در این روز جنبش‌های مختلف محیط زیستی در سراسر جهان به فعالیت‌های گوناگونی برای بهبود شرایط زیست‌محیطی می‌پردازند. برگزاری نشست‌ها و کارگاههای آموزشی برای حفاظت از کره زمین. جمع کردن زبالهای رها شده. کاشت درخت. کمتر کردن استفاده از کاغذ و پلاستیک. عدم استفاده از وسایل نقلیه دودزا و هشدار در مورد تغییرات آب و هوایی از جمله اقداماتی هستند که مردم سراسر جهان در این روز انجام می‌دهند.

گرمایش

سالهاست که بحث گرمایش مطرح گشته و به نگرانی اصلی دانشمندان و زمین‌شناسان تبدیل شده‌ است. چهره‌های سرشناسی مثل استیون هاوکینگ بارها در مورد شرایط وخیم هشدار داده‌اند. استیون هاوکینگ معتقد است که با شرایط فعلی تنها 1000 سال دیگر می‌توان بر روی این سیاره زندگی کرد و آلودگی، افزایش جمعیت، آسیب دیدن لایه اوزون و افزایش شدید دما باعث می‌شود کره زمین غیرقابل سکونت باشد. در چنین شرایطی باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا همانند نسل‌های گذشته بتوانید به‌خوبی از کره زمین محافظت کنیم. و آن را برای زندگی نسل‌های آینده باقی بگذاریم.

چرا 2 اردیبهشت به‌عنوان روز جهانی زمین شناخته شد؟

خب در جواب باید بگوییم که ایده روز زمین را ابتدا جان مک کانل، فعال صلح جهانی در کنفرانس محیط زیست یونسکو سال 1969 در شهر سان‌فرانسیسکو مطرح کرد. البته او روز 21 مارس مصادف با اول فروردین و آغاز فصل بهار، سرسبزی و تولد دوباره را به عنوان روز زمین پیشنهاد داد. و اول فروردین سال 1970  گرامی داشتند. اما گیلرد نلسون، سناتور آمریکایی در سال 1970 روز 22 آوریل را به‌عنوان روز زمین مطرح کرد و پس از آن در سال 1990 این روز به‌عنوان روز جهانی زمین شناخته شد.

علت نامگذاری

هرساله در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای برای این روز برگزار می‌شود. علت نامگذاری روز 22 آوریل به نام روز زمین به حادثه نشت گسترده نفت در ساحل سانتا باربارا آمریکا در سال 1969 برمی‌گردد. دراین حادثه بیش از 100 هزار بشکه نفت به آب‌راه سانتا باربارا وارد شد و هزاران پرنده، جانور دریایی و هر جانداری که در آن ناحیه بود را به کام مرگ کشاند. این فاجعه زیست‌ محیطی که اثراتش تا مدتها بر محیط زیست آن منطقه تاثیرات منفی داشت، باعث به وجود آمدن جنبش‌های زیست‌ محیطی نوین در آمریکا و سراسر جهان شد.

فعالیتها

امسال پنجاهمین سالی است که این رویداد در جهان برگزار می‌شود. و طبق پیش‌بینی‌ها 200 میلیون نفر از 141 کشور جهان، این روز را گرامی می‌دارند. و به فعالیت‌های مربوط به این روز می‌پردازند. در برخی از کشورها نیز هفته زمین جشن گرفته می‌شود. و مردم از روز زمین تا یک هفته پس از آن به فعالیت‌های مختلفی برای حفاظت از کره زمین مشغول می‌شوند. در ایران نیز همزمان با سراسر جهان رویداد هفته زمین پاک برگزار می‌شود و دوم اردیبهشت به‌عنوان روز زمین پاک و شروع این هفته است. با شروع این روز، همه افراد و موسسات تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا فعالیت‌های مثبتی را برای کمک به محافظت از محیط زیست انجام دهند.

 

چگونه به سلامتی کره زمین و بقا بشر کمک کنیم؟

 

در سال‌های اخیر آن‌قدر صنعت و تکنولوژی به سرعت پیشرفت کرد که از تبعات و مشکلات ناشی از آن غافل ماندیم. و تا به خودمان آمدیم و زیانهای وارد شده به طبیعت را دیدیم، دیگر کار از کارگذشته بود. اما از قدیم گفته‌اند جلوی ضرر را هر وقت بگیری منفعت است.

پس همین حالا هم می‌توان با کمک به حفظ و سلامتی، جلوی فاجعه‌هایی که در آینده رخ خواهند داد را گرفت. این روزها شیوع ویروس کرونا هرچقدر برای ما انسان‌ها ضرر داشته ولی برای محیط زیست نعمت بزرگی بوده. و تعطیل شدن کارخانه ها و کمتر شدن تردد وسایل نقلیه، اجازه نفس کشیدن دوباره را  داد و باعث کاهش آلودگی هوا شد. پس نتیجه می‌گیریم که هنوز دیر نشده و اگر تمام کشورها و ملت‌های جهان دست به دست هم بدهند، می‌توانیم از این به بعد دغدغه آلودگی هوا و نابودی زمین را نداشته باشیم‌.

 

.منبع : اسمارتیز

.واحد روابط عمومی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید