روز جهانی محیط زیست

روز جهانی محیط زیست

مقدمه

روز جهانی محیط زیست- طبیعت، بسان مادری مهربان انسان را در دامن خود میپروراند و سخاوتمندانه، همه منابع و سرمایه های خود را به پای او میریزد.

تاکنون همه موجودات روی زمین کوشیده اند تا به قانون و نظام طبیعت پیرامون خود گردن نهند و خود را با آن سازگار کنند، اما انسان، خواسته و ناخواسته، روند طبیعی محیط زیست خود را دگرگون کرده است.

هر روز درختان بسیاری با قساوت، قلع و قمع میشوند.

جنگل های طبیعی ازمیان میروند، بسیاری از گونه های زیستی در حال انقراض هستند.

متأسفانه، آدمی بر خلاف دیگر موجودات، همواره تأثیر عمیقی در جهت نابودی و تهدید محیط زیست از خود بر جای گذاشته است، چنان که اکنون، از مهم ترین عوامل تخریب محیط زیست شناخته میشود.

 نامگذاری روز جهانی محیط زیست

هر سال روز 15 خرداد (5 ژوئن) در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال 1972 بر می‌گردد:

در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد.

همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP ( برنامه محیط زیست سازمان ملل ) شد.

UNEP در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید.

مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیمایی‌های خیابانی،همایش‌های دوچرخه سواری،نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس ، درختکاری ،‌فعالیت‌های مربوط به بازیافت ، پاکسازی و… .

.هدف از برگزاری چنین مراسمی جلب توجه عمومی به این مسائل است. که محیط زیست را آلوده می‌سازد. هر سال نیز یکی از مسایلی که شدیدا محیط زیست را تهدید می کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می شود.

عملکرد انسان در محیط زیست

کارشناسان حفظ محیط زیست، انسان را مهمترین عامل تخریب و آلودگی کره زمین می دانند.

علیرغم ادعای انسان درپیشرفت، در این مورد انسان توسعه فرهنگی ندارد. و محیطی را که خود در آن زندگی می کند، آلوده می سازد.

هرچندعوامل دیگری همانند ،افزایش جمعیت و استفاده نادرست از طبیعت نیز ،همانند جنگلزدایی، بیابانزایی، شورشدن خاکهای حاصل خیز، و کاهش منابع آب شیرین، فرسایش خاک، وافزایش آلودگی های زیست محیطی در آن دخالت دارد.

 . نامگذاری و عملکرد

امروزه توسعه صنعتی به کشاورزی راه یافته است. از این رو، کاربرد مواد شیمیایی در بسیاری ازفعالیت های
اجتماعی، اقتصادی و حتی بهداشتی رایج شده ،که در کشاورزی مصرف میشود. و بر منابع اصلی طبیعت یعنی آب، خاک وهوا تأثیر منفی میگذارد. اثر ماندگار این مواد در طول زمان، خاک حاصلخیز و گونه های جانوری را نابود میکند.
انرژی هسته ای  در دهه های اخیر به میزان بیشتری به محیط زیست و آسیب های جبران ناپذیری وارد کرده است.

 

 

 

.واحد روابط عمومی

.منبع سایت بیتوته

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید