روز پرستار


روز پرستار مبارک

روز پرستار مبارک -پرستار فردی که در زمینه اصول علمی و مهارتهای حرفه‌ای مراقبت، درمان و آموزش بیماران تحصیل کرده و در آن مهارت داشته باشد.

هرچند در گذشته به تمام مراقبین بیماران و ناتوانان پرستار می‌گفتند ولی امروزه پرستار فردی است که دارای تحصیلات دانشگاهی در این زمینه است.

براساس استانداردها، می‌بایست تعداد پرستاران سه برابر تعداد پزشکان یا دو برابر تعداد تخت‌های بیمارستانی باشد یا در ازای هر هزار نفر جمعیت، سه پرستار وجود داشته باشد.همچنین استانداردهای جهانی نشان می‌دهد در بخش داخلی و جراحی، هر ۴ تا ۶ بیمار باید یک پرستار داشته باشند (که در ایران، هر ۱۲ بیمار یک پرستار دارند.

پیشینه پرستاری در ایران

آموزش پرستاری در ایران، بخصوص برای زنان، همواره دچار مشکلاتی بوده‌است. به‌طور مثال تا دهه ۱۹۵۰ میلادی، آموزش پرستاری برای زنان در ایران یک تابوی اجتماعی محسوب می‌گردید.

نخستین موسسه‌ای که به زنان ایران آموزش پرستاری ارائه می‌داد بیمارستان پرزبترین آمریکاییان در تهران از سال ۱۸۹۳ بود.

در سال ۱۹۵۶، نخستین کنفرانس سرتاسری آموزش پرستاری در ایران برگزار گردید که بسیاری از سیاستگذاری‌های آتی را باعث شد.

روز پرستار

هر ساله اکثر ارگان ها و مراکز دولتی و بعضا خصوصی در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی پرستاران شعب مستقر در بیمارستان ها و مراکز درمانی ، سالروز تولد اسوه صبر و استقامت ، حضرت زینب (س) را برای قدر دانی از این تلاش گران عرصه بهداشت و درمان جشن می گیرد و از آنها تقدیر به عمل می آورند.پنجم جمادی‌الاول ،روز ولادت بانوی قهرمان کربلا، حضرت زینب (س) را روز پرستار می‌نامند، این روز با یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹ برابر است.

آنگاه‌که دردمندی سلامت خود را بازیابد، آنگاه‌که دستی به نشان شکر به آسمان بلند شود ملائک تو را می‌ستایند.روز پرستار مبارک.

جهادبتن نیز،روز پرستار را به تمامی پرستاران زحمت کش ایران تبریک میگوید.

 

کادر درمان، خدا قوت

 

واحد روابط عمومی

برگرفته از ویکی پدیا و ایمنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید