بتن شفاف و کاربرد آن

بتن شفاف بتن شفاف و کاربرد آنو کاربرد آن


بتن شفاف و کاربرد آن

بتن شفاف و کاربرد آن _بتن پرمصرف ترین مصالح ساختمانی در جهان است. با این حال، محققان و تولیدکنندگان برای تولید انواع مختلف بتن برای بهبود کیفیت کلی و ارزش اقتصادی ساخت و ساز با یکدیگر همکاری کرده اند.در نتیجه، بتن نیمه شفاف در بسیاری از صنایع در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است. به عنوان یک مصالح ساختمانی صرفه جویی در انرژی و سازگار با محیط زیست، بتن انتقال دهنده نور یا بتن نیمه شفاف در حال حاضر به طور فزاینده ای در معماری ظریف و روکش های داخلی استفاده می شود.

در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد بتن نیمه شفاف و آینده آن در صنعت ساختمان بدانید.

بتن شفاف چیست؟

بتن شفاف بر اساس مفهوم “نانو اپتیک” است که در آن فیبرهای نوری به عنوان شکاف برای انتقال نور از یک طرف سطح به سمت دیگر عمل می کنند.

این فیبرهای نوری به طور یکنواخت در داخل بتن پخش می شوند و در دو طرف بلوک قابل مشاهده هستند. در حالی که الگوها در یک طرف سطح شکل می‌گیرند، به صورت خطوط سایه‌دار در بتن ظاهر می‌شوند.

تاریخچه مختصری از بتن شفاف

مفهوم بتن نیمه شفاف به اوایل دهه 1900 برمی گردد، زمانی که پیشرفت های عمده در زمینه فیبرهای نوری مبتنی بر پلیمر منجر به توسعه آن شد.

اگرچه ایده بتن عبور دهنده نور برای سال ها وجود داشت، مفهوم واقعی بتن نیمه شفاف توسط معمار مجارستانی، آرون لوسونچی در سال 2001 معرفی شد.

لوسونچی به عنوان پیشگام بتن نیمه شفاف، توانست اولین بلوک بتنی شفاف را طی دو سال پس از ارائه این ایده با موفقیت تولید کند. این ماده جدید LiTraCon (مخفف Light Transmitting Concrete) نام داشت و به زودی در کشورهایی از جمله ایتالیا، آلمان و حتی چین محبوب شد.

چگونه ساخته می شود ؟

بتن شفاف از ترکیب دو ماده اصلی ساخته می شود. بتن ریز (با سیمان و سنگدانه هایی مانند ماسه) و فیبرهای نوری.

این فیبرهای نوری جایگزین سایر سنگدانه های بتنی می شوند و نور را از منابع مصنوعی و طبیعی حتی در زاویه تابش بیش از 60 درجه هدایت می کنند.

سه لایه مختلف در فیبرهای نوری وجود دارد – پوشش بافر، روکش و هسته، و نور از طریق هسته منتقل می شود.

فرآیند تولید بتن نیمه شفاف مشابه بتن سنتی است. تنها تفاوت در وارد کردن 4 تا 5 درصد فیبرهای نوری بر اساس حجم به مخلوط است.

به طور خاص، این فرآیند شامل افزودن یک لایه الیاف به قالب به طور متناوب، در بالای لایه های کوچک بتن در فواصل 2 تا 5 میلی متر است . هر چه لایه نازکتر و کوچکتر باشد، نور بیشتری از آن عبور می کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که بتن نیمه شفاف حاوی سنگدانه های درشت نیست. زیرا به رشته های الیاف آسیب می زند و مانع از عبور نور از بلوک بتنی می شود.

همچنین هنگام تهیه مخلوط بتن، سیمان سریع گیرش ترجیح داده می شود. خاک رس دستی نیز به عنوان پایه ای برای گیرش فیبرهای نوری در بتن اضافه می شود.

علاوه بر این، از آنجایی که بتن نیمه شفاف شکلی از بتن پیش ساخته است، این ماده به صورت بلوک یا پانل بریده می شود، صیقل داده می شود و برای استفاده ارسال می شود.

کاربرد بتن لیتراکن در صنعت ساختمان

در مقایسه با بتن سنتی، استفاده از بتن عبور دهنده نور چندان گسترده نیست. با این حال، در تعدادی از بناها و بناهای معماری خوب به عنوان مصالح نما استفاده شده است.

بلوک های بتن شفاف برای کف و روسازی مناسب هستند. و در راه پله ها و میزها نیز استفاده می شوند.

به غیر از آن، بتن نیمه شفاف در دیوارهای جداکننده، درها، پانل ها و غیره استفاده می شود و با نورپردازی محوطه در طول روز به زیبایی فضای داخلی می افزاید. علاوه بر روشن کردن مکان‌های تاریک یا مناطق بدون پنجره مانند زیرزمین‌ها، برای ساخت پیاده‌روها و سرعت‌گیرهایی که در شب روشن می‌شوند و ایمنی بیشتری را برای عابران پیاده و ترافیک کنار جاده‌ها ایجاد می‌کنند، استفاده می‌شود.

نمونه هایی از استفاده این نوع بتن

اگرچه استفاده از بتن نیمه شفاف چندان گسترده نیست، اما پروژه های کمی وجود دارند که از آن برای ساخت سازه های قابل توجه استفاده کرده اند.

“دروازه اروپا” که در سال 2004 به عنوان بنای یادبودی برای جشن پیوستن مجارستان به اتحادیه اروپا ساخته شد، به دلیل کیفیت انتقال نور یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی در این کشور است.

یکی دیگر از نمونه های اخیر کتابخانه شهر اشتوتگارت در آلمان است. این سازه که توسط Yi Architects طراحی شده است، به دلیل مکعب شکل و سقف نیمه شفافش که به نور طبیعی اجازه می دهد تا منطقه را روشن کند، در سراسر جهان محبوب است.

آینده  این بتن به عنوان مصالح ساختمانی

بتن شفاف اجازه می دهد تا نور کافی از آن عبور کند تا آن را به ماده ای مناسب برای کاهش مصرف برق تبدیل کند. از این رو، می توان از آن به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای بتن سنتی در آینده نزدیک استفاده کرد.

بتن شفاف به غیر از مزایای اقتصادی و زیست محیطی، معماری را از نظر بصری جذاب تر می کند و ارزش کلی زیبایی شناختی یک سازه را افزایش می دهد.

با این حال، علیرغم مزایای مختلف آن، محدودیت های کمی برای استفاده از آن در پروژه های مقیاس بزرگ وجود دارد.

از آنجایی که فیبرهای نوری یک ماده گران قیمت هستند، تولید بتن نیمه شفاف در مقایسه با بتن سنتی گران است.

دلیل دیگری که چرا بتن نیمه شفاف نمی تواند به طور کامل جایگزین بتن سنتی شود، عدم تخصص است. تزریق فیبرهای نوری به مخلوط بتن نیاز به نیروی کار ماهر دارد، اما افراد زیادی با این فناوری آشنا نیستند.

برای اینکه بتن نیمه شفاف به یک جایگزین مناسب تبدیل شود، تحقیقات باید راه های اقتصادی برای تولید آن را بیابند.

یاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که بتن نیمه‌شفاف می‌تواند تغییرات مثبتی در بازار کلی ایجاد کند. و به یک جایگزین اقتصادی و سازگار با محیط زیست برای بتن سنتی تبدیل شود. در نتیجه، تولیدکنندگان اکنون سخت کار می کنند تا بتن نیمه شفاف را با هزینه کمتر توسعه دهند. بنابراین می تواند جایگزینی مقرون به صرفه برای پروژه های تجاری و مسکو

Specify Concrete

روابط عمومی شرکت جهاد بتن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید