ولادت امام رضا

ولادت امام رضا


ولادت امام رضا

ولادت امام رضا _ به قولی مشهور در 11 ذی القعده 148 هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند. پدر آن حضرت امام موسی بن جعفر و مادرشان نجمه خاتون می باشد. نجمه خاتون، در مورد ولادت آن حضرت گوید: هنگامي فرزندم رضا را به دنيا آوردم، پدرش امام موسي‌كاظم علیه‌السلام به من فرمود: او را بگير و خوب نگهدار زيرا او بقيه‌الله در زمين است.

 

تاریخ ولادت

امام رضا علیه السلام به روایات در 11 ذی القعده 148 هجری قمری و در مدینه به دنیا آمدند. وليكن معروف و مشهور ميان علما يازدهم ذی القعده سال 148 قمري، چند هفته پس از شهادت جدش امام جعفرصادق علیه‌السلام مي‌باشد.

 

القاب ایشان

شايان ذكر است كه از ميان امامان معصوم عليهم‌السلام، چهار تن از آنان به نام “علي” ناميده شده‌اند و آنان عبارتند از امام اول (علي بن ابي‌طالب علیه‌السلام)، امام چهارم (علي بن الحسين علیه‌السلام)، امام هشتم (علي بن موسي الرضا علیه‌السلام) و امام دهم (علي‌النقي بن محمدتقي علیه‌السلام).

كنيه آن حضرت، ابوالحسن است و چون كنيه امام موسي بن جعفر علیه‌السلام نيز ابوالحسن بود، كنيه امام رضا را ابوالحسن ثاني مي‌گويند. لقب‌هاي شريفش عبارتند از: رضا، صابر، رضي، وفي، فاضل و صديق.

اما لقب “رضا” شهرت بيشتري دارد و آن حضرت را از اين جهت “رضا” ناميدند كه پسنديده خدا در آسمان و مورد خرسندي رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم‌السلام در زمين بود و دوستان و دشمنان به اتفاق از وي خشنود و راضي بودند.

 

مادر امام رضا(ع)

مادر آن حضرت نجمه خاتون می باشد.برای مادرحضرت چند نام ذکر شده که عبارتند از: نجمه – تکتم – سکن – خیزران – شقراء – اروی – سکینه -ام البنین – سمان – وقتی حضرت رضا علیه السلام متولد شدند آن بانو را طاهره نامیدند.

 

امامت و شهادت

ایشان در 35 سالگي پس از شهادت پدرش امام موسي‌كاظم (ع ) به مقام امامت شيعيان رسید .در 55 سالگي در خلافت مأمون عباسي و با توطئه وي در خراسان مسموم و در صفر سال 203 قمري به شهادت رسيد.

 

گردآوری روابط عمومی جهادبتن

برگرفته از شبکه قرآن و معارف سیما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید