نوروز کرونایی 99

نوروز کرونایی 99


نوروز کرونایی 99

نوروز کرونایی 99 _لحظه تحویل سال ۱۳۹۹ هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران، ساعت ۷ و ۱۹ دقیقه و ۳۷ ثانیه روز جمعه ۱ فروردین سال ۹۹ هجری شمسی است. در تقویم قمری این روز مصادف با ۲۵ رجب سال ۱۴۴۱ هجری قمری و در تقویم میلادی برابر با ۲۰ مارس ۲۰۲۰ میلادی است.

شروعی متفاوت

بان ماه سال ۱۳۹۸ بود که اخبار مربوط به ویروس کرونا و کشتار بی رحمانه اش در چین دنیا را تکان داد و کمتر کسی فکر می‌کرد کمتر از ۴۵ روز بعد، همه دنیا درگیر این ویروس مرگبار شوند و مناسبات ملی و بین المللی کشور‌ها را به طور گسترده‌ای تحت تاثیر قرار دهد.

علیرغم ضد و نقیض گویی‌های مسئولان و پخش گزارش‌های خبری و غیر خبری مبنی بر رد شائبه وجود کرونا، اما این ویروس مرگبار خیلی زود وارد ایران شد.

کرونا مراسم، گردهمایی، عزاداری، جشن و سرور و اعیاد را یک به یک از دور خارج کرد. و این برای مردمی که اساسا دلخوشی متنوع و مطلوبی در دسترس نداشتند، گران تمام شد.

اولین ویروس مرگبار شنیدنی بود نه دیدنی

عید ما پس از کرونا است، امسال در خانه می‌مانیم. وعده ما دید و بازدید مجازی، عیدی تلفنی و … از جمله صد‌ها هشتگ و پیام‌هایی بود که در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی ظاهر شد. و سعی بر آن بود هرطور که شده با تشویق مردم به خانه نشینی، شیوع کرونا متوقف شود.

خانواده‌های ایرانی از یک سو با ترس و لرز به رعایت جوانب بهداشتی ماجرا می‌پرداختند تا مبادا یکی شان کرونا بگیرد. حالا باید با رفتار جدید یا یک تناقض بزرگ خو میگرفتند، یعنی دست گرفتن تلفن همراه، و یا ملزومات الکترونیک دیگر برای تبریک عید، درحالیکه سال قبل دور یک سفره نشستن و سر در گوشی نکردن یک مزیت بزرگ و توصیه بزرگان بود.

سین سلامت

زمانه به قول قدیمی‌ها دستی دستی با یک ویروس عوض شد. سال پیش ادب حکم میکرد کوچکتر‌ها به خانه بزرگتر‌ها بروند، اما حالا دیگر باید خانه بمانند و از خود و دیگران محافظت کنند.

وقتی نفس کشیدن تان برای دیگری عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد، دیگر شاید جرأت یا لذت از در خانه بیرون رفتن از شما سلب شود، این دقیقاً همان سین سلامت نخواستنی‌ای بود که کرونا به مردم تحمیل کرد تا فرصت مزه کردن آجیل‌های نمکی مختلف، شیرینی‌های رنگارنگ، خریدن ماهی قرمز و ترتیب دادن سفره‌های خلاقانه هفت سین برای به رخ کشیدن سلیقه به اطرافیان را از بین برده باشد.

 

.منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

.واحد روابط عمومی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید