شهادت حضرت علی(ع) تسلیت

شهادت حضرت علی(ع) تسلیت


شهادت حضرت علی(ع) تسلیت

شهادت حضرت علی(ع) تسلیت– ضرت علی در روز 21 رمضان به دست ابن ملجم مرادی در حال نماز مجروح و درشب بیست و یکم ماه رمضان به شهادت رسید. که در ادامه از تاریخ دقیق شهادت حضرت علی در سال 99 مطلع خواهید شد.

تاریخ شهادت حضرت علی در سال 99 مصادف 26 اردیبهشت است. امام علی در سحرگاه 19 ماه رمضان سال40 هجری با توطئه خوارج و به دست ابن ملجم مرادی درشب 21 ماه رمضان به شهادت رسید.

شروع توطئه

بعد از جنگ نهروان و شکست سخت خوارج در برابر امام علی علیه السلام بازماندگان آنها تا مدتی در مکه گرد هم می آمدند. و برای کشتگان نهروان عزاداری میکردند.

در یکی از این جلسات سخن از امام علی علیه السلام و معاویه به میان و آمد و اینکه فتنه و آشوب در میان مسلمانان از سوی این دو نفر است. و خوب است امت اسلام را از شر هر دو آسوده کنیم.

مردى از قبیله اشجع گفت: به خدا قسم عمروعاص هم کم از این دو نفر نیست، بلکه اصل و ریشه فتنه خود اوست. به این ترتیب سه نفر از خوارج برای ترور این سه شخصیت داوطلب شدند.

ابن ملجم مرادی قتل امیرالمؤمنین را پذیرفت حجّاج بن عبد اللّه معروف به برک کشتن معاویه و عمرو بن بکر تمیمى کشتن عمروعاص را بر عهده گرفت.و بر این شد که هر سه نفر در شب نوزدهم ماه رمضان هنگام نماز صبح تصمیم خود را عملی سازند.

ورود ابن ملجم به کوفه

ابن ملجم به کوفه آمد و تا رسیدن روز موعود در محله بنی کنده که تعدادی از خوارج در آن زندگی کردند به سر برد. اما نیتش را پنهان کرد.

ابن ملجم وقتی به دیدار یکی از دوستانش رفته بود، قطام دختر اخضر تیمیّه را دید و شیفته او شد. و از او خواستگاری کرد.

قطام که به دلیل کشته شدن نزدیکانش در جنگ نهروان. کینه امام را در دل داشت. شرط ازدواج با ابن ملجم را کشتن علی قرار داد.

ابن ملجم که فهمید قطام در دشمنی با امام با او هم عقیده است راز حضورش در کوفه را افشا نمود. و قطام وردان به مجالد و شبیب بن بجره را که از خوارج بود به یاری این ملجم فراخواند و آنها پذیرفتند. در روزهای بعد اشعث بن قیس نیز از نیت ابن ملجم اطلاع پیدا کرد و به او وعده همراهی داد.

حضرت علی در محراب

امام به شبستان مسجد وارد شد. و کسانی را که خواب بودند را بیدار فرمود. ابن ملجم به رو خوابیده بود. امام او را بیدار کرد و به او فرمود: برخیز از خواب براى نماز و چنین مخواب که این خواب شیطان است، بلکه بر دست راست بخواب که خواب مؤمنان است، و بر پشت خوابیدن خواب پیغمبران است.

ابن ملجم در نزدیکی امام به نماز ایستاد. و هنگامی که امیرالمؤمنین سر از سجده اول برداشت ضربتی به سر ایشان زد که تا پیشانی امام را شکافت.

در آن حال امام فرمود: «بسم اللّه و باللّه و على ملّة رسول اللّه»، و گفت: «فزت بربّ الکعبه»، به خدای کعبه قسم که رستگار شدم.

.منبع: دلگرم

واحد روابط عمومی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید