روز طبیعت مبارک

.روز طبیعت مبارک

.روز طبیعت مبارک – سیزدَه به دَر سیزدهمین روزِ فروردین ماه و از جشن های نوروزیِ ایران است. در تقویم های رسمیِ ایران، بعد از انقلاب، این روز طبیعت نامگذاری شده است. و از تعطیلات رسمی است. باور برخی براین است. که برای راندن نحسی از خانه بیرون روند. و نحسی را در طبیعت به درکنند. اما برای اثبات اینکه ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند. هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد. بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی پایان می پذیرد.

شاید در یکی دو سدهٔ اخیر، به دلیل اینکه عدد ۱۳ در برخی دین ها و فرهنگ ها بدشگون پنداشته می شود. در ایران نیز این توجیهِ بی پایه را به سیزده به در افزوده باشند .

. ایرانیان در سیزدهمین روز از بهارکشته شدن

در روایاتی که از دوران پادشاهی خشایارشاه ذکر شده است. در روز سیزده فروردین  (روز طبیعت ) بر اساس توطئه یهودیان و دختری به نام استر نزدیک به 77000 نفر از ایرانیان اصیل و وزیر دانای خشایارشا به نام هامان در آن روز درکشته شده اند. به همین دلیل ایرانیان این روز را نحس دانسته و از منازل خود خارج می شوند.

.آیین‌های سیزده‌بدر(روز طبیعت)

ایرانیان مقیم هند سبزه ۱۳ بدر را در رودگنگ و یموناجمنا می‌اندازند.
این رویداد دارای آیین‌های ویژه‌ای است. که اندک اندک چهره سنت به خود گرفته‌است. از آن جمله می‌توان آیین‌های زیر را برشمرد.

.گره زدن سبزه
.سبزه به رود سپردن
.کاهو و سکنجبین خوردن
.پختن خوراک‌های گوناگون به ویژه آش رشته
.پرتاب ۱۳ عدد سنگ به ویژه مناطق (کرد نشین)

یکی از آیین‌های  روز طبیعت سبزه گره زدن است. که بیش‌تر جوانان در این روز این کار را انجام می‌دهند. گره زدن سبزه به معنای گره زدن زندگی با طبیعت است. که همیشه سبز و شاداب باقی بمانیم.

 

.روز طبیعت در تهران

هر چند خانه نشینی در یکی از روز‌های خاص سال که باید از طبیعت لذت برد، خوشایند شهروندان نیست. اما حفظ سلامت جامعه و شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا در گرو حضور نیافتن تک تک افراد در اماکن تفریحی، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها است.به دستور ستاد کرونا  مجموعه اماکن، پارک‌ها و تفرجگاه‌های کشور بسته و حضور در آن ممنوع اعلام شد. عده‌ای از شهروندان به مناطقی از طبیعت تهران رفتند که امکان کنترل و محدودیت گذاری برای آن میسر نیست. و به توصیه‌های ستاد کرونا عمل نکردند. و روز سیزدهم را در سایه کرونا بدر کردند.

.عکس روز طبیعت تهران با وجود محدودیت کرونا

روز طبیعت مبارک

 

اگر در روز طبیعت به دامان طبیعت می روید باید در حفظ آن هم کوشا باشید. و سعی کنید هیچ نوع آشغالی را در طبیعت رها نکنید. یکی از عادت های غلط مردم، روشن کردن آتش است. که باعث صدمه جدی به محیط زیست میشود.

این نکته را به یاد داشته باشید. که روز سیزدهم فروردین، روز حفظ طبیعت است. نه تخریب طبیعت!

طبیعت هنگامی زیبا است که در ما همان تأثیر هنر را نداشته باشد.

به این طریق، زیبائی چه در طبیعت و چه در هنر ممکن است.

به وسیله هماهنگی و شورانگیزی و مخصوصا اتحاد درونی آن دو باهم، توصیف گردد.

آن‌جا که طبیعت توقف می‌کند، هنر آغاز می‌شود. آن‌ که انتظار دارد

هر چهار فصل سال بهار باشد. نه خود را می‌شناسد، نه طبیعت را و نه زندگی را

روز طبیعت مبارک

امیدوارم با روز طبیعت غم‌ها از دل‌ها بیرون

و با رفتن به دامان طبیعت،

چون شکوفه‌های بهاری دل‌هاتون

شاد و غنچه‌های امید برای آغاز سالی نو شکوفا شود.

.واحد روابط عمومی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید