روز جهانی استاندارد ۲۰۲۰

.روز جهانی استاندارد ۲۰۲۰ – ایده تشکیل سازمان ملی استاندارد ۷۵ سال قبل در روز ۱۴ اکتبر سال ۱۹۴۶ میلادی در نشست رؤسای مؤسسه‌های استاندارد بیست و پنج کشور در لندن مطرح شد.

سرانجام پس از مذاکره‌های طولانی برای تأسیس سازمان بین المللی استاندارد با حروف اختصاری ISO به منظور یکپارچه کردن تدوین استاندارد در سراسر جهان، ایجاد تسهیلات در تجارت بین المللی، حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و توسعه همکاری‌های علمی، فناوری، اقتصادی و … توافق شد.

درپی درک بیشتر مردم دنیا از اهمیت استاندارد، مجمع عمومی سازمان بین‌المللی استاندارد، روز ۲۲ مهر را بنام روز جهانی استاندارد نامگذاری کرد. و با پذیرفتن سازمان ملل، روز جهانی استاندارد اعلام شد. تا اهمیت و ارزش فراوان استاندارد برای جهانیان بیش از بیش آشکار شود.

این سازمان اکنون مقر آن در ژنو سوییس است. و مهمترین سازمان جهانی برای تهیه کلیه استاندارد‌های رشته‌های مختلف به استثنای دو رشته برق و الکترونیک و مواد دارویی است.

.تاریخچه سازمان ملی استاندارد در ایران

سازمان استاندارد خیلی سال قبل از نامگذاری روز جهانی استاندارد، در ایران شکل گرفته بود. درواقع سال ۱۳۰۴ شمسی نخستین حرکت مدون در ارتباط با استاندارد و استاندارد نویسی در ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاس¬ها آغاز شد.

سال‌های ۱۳۲۴ و ۱۳۳۲ به لحاظ اهمیت یافتن نظارت بر ویـژگی‌ها و کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی هسته‌های تکامل یافته در موسسه به صورت یک اداره در وزارت بازرگانی شکل گرفت. که در زمینه کنترل کالا‌های وارداتی، صادراتی و تولیدات داخل کشور فعالیت کند.

سال ۱۳۳۹ قانون ” اجازه تاُسیس موسسه استاندارد ایران ” در شش ماده به تصویب مجلس وقت رسید. در این سال ایران رسماً به عضویت سازمان بین‌المللی استاندارد پذیرفته شد.

سال ۱۳۴۹ قانون مواد الحاقی به قانون موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شامل هفده ماده و دو تبصره به تصویب مجلسین وقت رسید.

طی سال‌های ۱۳۵۳تا ۱۳۷۱ تنها مورد با اهمیت انتقال موسسه استاندارد از وزارت افتصاد و دارایی به وزرات صنایع و معادن بوده است.

سال ۱۳۷۱ قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت. همچنین در اسفند ۱۳۹۴ طرح تاسیس سازمان ملی استاندارد که دارای ۵ فصل و ۶۱ ماده بوده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

.شعار روز جهانی استاندارد ۲۰۲۰

هر سال یک شعار و درون مایه برای روز جهانی استاندارد تعیین می‌شود. این شعار در سال ۲۰۲۰ «حفاظت از کره زمین با استانداردها» است.


.انواع استاندارد

استانداردها بر اساس گستردگی دامنه تحت پوشش، دارای پنج سطح زیر هستند:

  • استاندارد کارخانه‌ای: توسط یک کارخانه برای استفاده در همان واحد تدوین می‌شود. البته گاهی کارخانه‌ها، شرکت‌ها یا تشکیلاتی که در یک زمینه خاص فعالیت می‌کنند از طریق ایجاد یک جامعه یا انجمن، استانداردهای خاص خود را تدوین می‌کنند. مانند انجمن جوشکاری آمریکا (AWS)
  • استاندارد ملی: توسط مؤسسه استاندارد در یک کشور، با توجه به تمام شرایط خاص همان کشور، مانند: اقتصادی، اجتماعی، علمی و فنی تهیه می‌شود.
  • استانداردهای منطقه‌ای: توسط کشورهای عضو یک پیمان منطقه‌ای خاص تهیه می‌شود مانند: کمیته استاندارد اروپایی.
  • استاندارد بین‌المللی: توسط سازمان‌های مربوط به منظور قابلیت استفاده بین‌المللی تهیه می‌شوند. مانند: استانداردهای تهیه شده توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ایزو)، کمیسیون الکتروتکنیک بین‌المللی (IEC) یا اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)

 

.واحد رابط عمومی

.برگرفته از سایت ایمنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید