مبعث رسول اکرم مبارک

مبعث رسول اکرم مبارک


مبعث رسول اکرم مبارک

مبعث رسول اکرم مبارک – حضرت محمد (ص) در روز ۲۷ رجب سال ۱۳ پیش از هجرت در محلی که موسوم به غار حرا بود توسط جبرئیل با نزول آیات سوره مبارکه علق از سوی خداوند برای پیامبری برگزیده شدند. ایشان که به خاتم الانبیا نیز مشهور هستند، در سن ۴۰ سالگی در شرایطی که مردم به جهالت و بت پرستی خو گرفته بودند، چراغ راه هدایت آنها را به دست گرفتند. و پس از سال‌ها ارزش نبوت حضرت محمد (ص) در شهر مکه موجب شد تا شیعیان این روز را در نقاط مختلف جهان جشن بگیرند. اعمال مستحبی مانند روزه، دعا، غسل و نماز نیز در این روز مرسوم است.

باور شیعیان

بر اساس باور شیعیان، محمد ابن عبدالله در روز ۲۷ رجب سال ۴۰ عام الفیل، (سال ۱۳ پیش از هجرت) مبعوث شد. شیعیان این روز را جشن می‌گیرند. و در روایات اسلامی اعمال مستحبی برای روز مبعث پیش‌بینی شده‌است. دعا، نماز و غسل مستحب از اعمال این روز است.

باور اهل سنت

در نزد اهل سنت تاریخ دقیق بعثت پیامبر اسلام مشخص نیست؛ ولی بعضی معتقدند که این واقعه در شب ۲۱ ماه رمضان بوده‌است.

پس از بعثت

وقتی پیامبر اسلام در غار حرا به تفکر و عبادت مشغول بودند با نزول نخستین آیات سوره علق دعوت او به سوی پرودگارش آغاز شد و با نخستین آیات سوره مدثر ادامه یافت. وی ابتدا جریان را خدیجه و سپس با پسر عمویش علی بن ابیطالب در میان می گذارد. سال بعد با نزول آیه سوره شعرا ابتدا بستگانش را دعوت به اسلام می کند. و در همان سال با نزول سوره حجر دعوت خود را علنی میکند و به بازار عکاظ می رود و همه مردم برای تجارت در آن جمع بودند دعوت به اسلام می کند. و تنها عده کمی ایمان می آورند ولی بعدها در سراسر جهان انتشار می یابد.

.منبع: ویکی پدیا

واحد روابط عمومی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید