همه چیز درباره سیمان 3

همه چیز درباره سیمان 3

همه چیز درباره سیمان 3

موارد کاربرد سیمان
ساخت فونداسیون و ستون های اصلی سازه ساخت دیوارهای ساختمانی
بتن ریزی اصلی سازه در ساختمان های کوچک و بزرگ
دیوارهای از پیش ساخته به منظور اجرا و تاسیس پروژه های موقت و فوری
ساخت تمامی پل های شهری، بین شهری روگذر و زیرگذر و تونل های جاده ای و تونل های آبی و سدهای آبی و خاکی و اجرای پروژه های مربوط به مسیرهای انتقال آب
ساخت مسیرهای لوله ای در سیستم فاضلاب شهری جدول خیابانی و برخی از تجهیزات کنترل ترافیک
به عنوان ماده اولیه جهت ترکیب با مصالحی مانند چسب سیمان و یا چسب بتن
ساخت نماهای رومی و معماری های نوین فضای داخل سازه، دیوار و روسازی های دیواری بتن های رنگی و سفید در تزیین برخی از سازه ها و بناها موانع بزرگراه ها
ساخت پودر بندکشی برای درز کاشی و سرامیک
ویژگی های شیمیایی سیمان
مواد اولیه تولید سیمان سنگ آهک (کلسیم) ، ماسه یا خاک رس (سیلیکون) ، بوکسیت (آلومینیوم) و سنگ آهن است و ممکن است شامل پوسته ، گچ ، مارن ، شیل ، خاک رس ، سرباره کوره بلند ، تخته سنگ باشد. تجزیه و تحلیل شیمیایی مواد اولیه سیمان دیدی نسبت به خصوصیات شیمیایی سیمان برایمان فراهم می کند.

تری کلسیم آلومینات (C3A)

مقدار کم C3A باعث مقاومت سیمان در برابر سولفات می شود. گچ باعث کاهش هیدراتاسیون C3A می شود که در مراحل اولیه هیدراتاسیون گرمای زیادی آزاد می کند. C3A بیش از مقدار کمی قدرت ایجاد نمی کند.

سیمان نوع I: حاوی 3.5٪ SO3 (در سیمان بیش از 8٪ C3A)
سیمان نوع II: دارای حداکثر 3٪ SO3 (در سیمان کمتر از 8٪ C3A)

سیلیکات تری کلسیم (C3S)

C3S باعث هیدراتاسیون سریع و همچنین سخت شدن می شود و عامل اولیه مقاومت سیمان در تنظیم اولیه است.

 سیلیکات دی کلسیم (C2S)

برخلاف سیلیکات تری کلسیم، که به سفت شدن اولیه کمک می کند، سیلیکات دی کلسیم موجود در سیمان به افزایش استحکام پس از یک هفته کمک می کند.

 فریت (C4AF)

فریت یک عامل شار است. این دمای ذوب مواد اولیه در کوره را از 3000 درجه فارنهایت به 2 هزار و 600 درجه فارنهایت کاهش می دهد. گرچه به سرعت هیدراته می شود اما به مقاومت سیمان کمک زیادی نمی کند.

 منیزیم (MgO)

در فرآیند تولید سیمان پرتلند از منیزیا به عنوان ماده اولیه گیاهان فرایند خشک استفاده می شود. مقدار بیش از حد منیزیم ممکن است سیمان را نامناسب و گسترده کند ، اما مقدار کمی از آن می تواند به سیمان مقاومت دهد. تولید سیمان مبتنی بر MgO نیز باعث انتشار CO2 کمتری می شود. تمام سیمان به محتوای 6 M MgO محدود می شود.

 تری اکسید گوگرد

تری اکسید گوگرد به مقدار زیاد می تواند سیمان را نامطبوع کند.

 اکسید آهن (اکسید فریک)

جدا از افزودن مقاومت و سختی ، اکسید آهن یا اکسید فریک عامل اصلی رنگ سیمان است.

 مواد قلیایی

مقادیر اکسید پتاسیم (K2O) و اکسید سدیم (Na2O) محتوای قلیایی سیمان را تعیین می کند. سیمان حاوی مقادیر زیادی قلیایی می تواند در تنظیم زمان گیرش سیمان مشکل ایجاد کند. سیمان قلیایی کم ، اگر با کلرید کلسیم در بتن استفاده شود، می تواند باعث تغییر رنگ شود.

در سیمان آهک سرباره ، سرباره کوره بلند دانه ریز شده به خودی خود هیدرولیک نیست بلکه با افزودن مواد قلیایی “فعال” می شود.

 آهک آزاد

آهک آزاد ، که گاهی اوقات در سیمان وجود دارد ، ممکن است باعث انبساط شود.

 بخار سیلیس

بخار سیلیکا به منظور بهبود خواص مختلف به ویژه مقاومت فشاری ، مقاومت در برابر سایش و مقاومت پیوند به بتن سیمان اضافه می شود. اگرچه زمان شکل گیری سیمان با افزودن بخار سیلیس طولانی می شود.

اما می تواند مقاومت فوق العاده بالایی ایجاد کند. از این رو، سیمان پرتلند حاوی 5-20٪ بخار سیلیس معمولاً برای پروژه های سیمان پرتلند تولید می شود که به مقاومت بالایی نیاز دارند مناسب است.

 آلومینا

سیمان حاوی آلومینا بالا توانایی مقاومت در برابر دمای سرد را دارد زیرا آلومینا در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. همچنین زمان شکل گیری سیمان را سرعت می بخشد اما استحکام سیمان را ضعیف می کند.

منبع: ویرگول

واحد روابط عمومی جهاد بتن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید